- 26 sierpnia, 2023
- Posted by: admin5947
- Category: no-category
Jak udostępnić dane o receptach lekarzowi w Internetowym koncie pacjenta?
Według nowych zaleceń Ministerstwa Zdrowia, od sierpnia 2023 roku pacjenci korzystający z terapii medyczną marihuaną muszą udostępnić historię swoich recept lekarzowi prowadzącącemu leczenie.
Pacjenci nie posiadający IKP – internetowego konta pacjenta – przed wystawieniem recepty na medyczną marihuanę powinni podpisać oświadczenie o nie posiadaniu i realizowaniu recept z innych miejsc.
INSTRUKCJA UDOSTĘPNIANIA DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ W IKP – wersja PDF
Jak upoważnić medyka na IKP?
Na Internetowym Koncie Pacjenta możesz udostępnić dowolnemu pracownikowi medycznemu, a nawet całej placówce medycznej, Twoją elektroniczną dokumentację medyczną (m.in. e-recepty, e-skierowania).
Jak to zrobić?
- zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta. Sprawdź, jak zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta
- na górze z prawej strony znajdź zakładkę „Uprawnienia”, kliknij na nią
- wybierz „Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie”
- teraz kliknij na granatowy przycisk z napisem „Przyznaj dostęp”
- zaznacz, komu przyznajesz dostęp, np. pracownikowi medycznemu (lekarz, lekarz dentysta, farmaceuta, pielęgniarka, położna lub felczer)
- następnie znajdź właściwą osobę, wpisując jej imię, nazwisko, numer PWZ (prawa wykonywania zawodu)
- określ zakres i czas udostępniania danych medycznych
- zatwierdź.
Zawsze możesz cofnąć to upoważnienie. Lub zmienić jego zakres.
Jak upoważnić medyka przez mojeIKP?
Poprzez aplikację mojeIKP możesz też upoważnić lekarza, pielęgniarkę, farmaceutę do wglądu w Twoje dane medyczne – to użyteczne, jeśli jesteś zmuszony skorzystać z pomocy medyka, który nie opiekuje się Tobą na co dzień, a Ty chcesz np.:
- poprosić go o e-receptę na leki, które stale bierzesz
- pokazać mu, jakie leki bierzesz, żeby pomógł Ci wybrać odpowiednią kurację (z uwagi na możliwość interakcji leków).
Jak to zrobić?
- uruchom aplikację i wejdź w „Menu”, klikając w trzy krótkie linie w prawym górnym rogu ekranu, a następnie w opcję >> „Uprawnienia”
- wybierz opcję: „Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie” – po rozwinięciu kafelka przeczytasz informację, że tutaj możesz udostępnić lekarzowi, pielęgniarce, położnej, placówce medycznej swoje e-recepty, e-skierowania i zdarzenia medyczne (takie jak wizyta u specjalisty, pobyt w szpitalu, wizyta na SOR, wyniki badań laboratoryjnych i innych), a aptece i farmaceucie – Twoje e-recepty i informacje o wykupionych lekach
- kliknij na „Przyznaj dostęp” i potem na jedną z trzech możliwości: pracownik medyczny, placówka medyczna, apteka/punkt apteczny
- wpisz dane osoby/placówki:
- w przypadku lekarza, pielęgniarki lub położnej podajesz imię, nazwisko, numer PWZ (prawa wykonywania zawodu) i klikasz „Szukaj”. Gdy system go znajdzie, wybierasz, czy będzie miał dostęp do wszystkich informacji czy wybranych dokumentów, całej dokumentacji medycznej czy tylko z określonego przedziału czasu. Klikasz „Zapisz”
- w przypadku przychodni lub innej placówki medycznej, wybierasz „Przyznaj dostęp placówce medycznej”, wpisujesz adres i nazwę placówki, wybierasz właściwą z tych, które zaproponuje Ci system. Potem wybierasz zakres dostępu tak samo, jak w przypadku lekarza
- w przypadku apteki wybierasz „Przyznaj dostęp aptece/punktowi farmaceutycznemu”, wpisujesz adres i nazwę, wybierasz właściwą z tych, które zaproponuje Ci system. Potem wybierasz zakres dostępu tak samo, jak w przypadku lekarza, z tym, że farmaceutów możesz upoważnić wyłącznie do dostępu do e-recept.
Jeśli pracownika medycznego nie ma w wykazie lub starasz się upoważnić medyka lub placówkę, którzy już mają dostęp do Twoich danych, system Cię o tym poinformuje.
Pamiętaj, że zawsze możesz cofnąć swoje upoważnienie do dostępu do danych, udzielone pracowników medycznemu, placówce czy aptece, lub zmienić jego zakres.
Nie wszystkie placówki korzystają jeszcze z systemu, więc może się zdarzyć, że, mimo Twojej zgody, przychodnia czy lekarz nie będą mieli dostępu do Twoich danych.
Jak sprawdzić, kto jest upoważniony do dostępu do Twoich danych w aplikacji mojeIKP:
- wejdź w aplikację, kliknij na „Menu” > „Uprawnienia”
- wybierz opcję: Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie
- zobaczysz tam osoby lub placówki, którym udzieliłeś/aś dostępu do Twoich danych
- jak wejdziesz na dane osoby lub placówki, zobaczysz dwa przyciski do wyboru: edytuj zakres dostępu lub usuń dostęp.